top of page

Arkielämykset - arjessa esiintyvät merkitykselliset kokemukset

  • Petra Härkönen
  • 20.5.
  • 2 min käytetty lukemiseen

Päivitetty: 26.5.




ree

Ikuisesti puhuttava teema on löytää resepti onnelliselle elämälle. Vaikka yksinkertaista ratkaisua tähän ei ole vielä löydetty, on aikaisemmissa tutkimuksissa havaittu, että kuluttajat kokevat usein enemmän tyytyväisyyttä kuluttaessaan elämyksiä materian sijaan. Elämykset yhdistetään usein niin puheessa kuin aiemmassa kirjallisuudessa suuriksi kerran-elämässä-tapahtumiksi, jotka esiintyvät usein luksusbrändien tai matkailu- ja tapahtuma-alan yhteydessä.


Kuluttajan elämä ei kuitenkaan koostu vain lomista tai luksustuotteista, vaan suuri osa elämästä tapahtuu osana tavallista arkea. Tämä luo tarpeen tutkia arjen elämyksiä – hetkiä, jotka eivät vaadi suuria taloudellisia panostuksia tai erityisiä puitteita, mutta jotka voivat silti luoda merkityksellisen kokemuksen. Arkea on mielekästä tutkia, sillä se toistuu usein ja on monelle samaistuttavaa. Kun ymmärrämme, millaiset arjen tilanteet voivat muodostua elämyksiksi, voimme myös löytää keinoja lisätä tällaisia kokemuksia kuluttajien jokapäiväiseen elämään ja siten lisätä heidän tyytyväisyyttään.


Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida sitä, miksi tietyt hetket kuluttajien arjen ohella muodostavat arkielämyksen. Tähän vastataan tutkimalla sitä, mitkä elementit arkielämyksen muodostumisen prosessissa nousevat esille, sekä miten muodostuneet arkielämykset ilmentyvät kuluttajan arjessa. Lisäksi tutkimuksessa tuodaan esille elämyksen nykymäärittelyssä esiintyviä haasteita.


Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto koostui kymmenestä 22–25-vuotiaasta kuluttajasta. Aineistosta löydettiin, että arkielämyksen kokemuksen muodostumisessa esiintyy kolme elementtiä, jotka voivat mahdollistaa sen muodostumisen: avoimuus tilanteelle, tilanteen erityisyys ja tarpeen täyttyminen. Aineistosta nousi myös esille, että arkielämykset ilmentyvät jatkumoilla arkea tai siitä irrottautumista korostavana, sekä palauttavana, rauhoittavana ja tasapainottavana tai aktivoivana, innostavana ja voimaannuttavana.


Samoin arkielämysten löydettiin ilmentyvän kuuden roolin kautta: palkitseva, tunteen estävä, inspiroiva, askareita helpottava, aikaansaava sekä rutinoiva. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että osana kuluttajan arkea esiintyy arkielämyksiä, jotka muodostuvat moniosaisessa prosessissa. Muodostuneet arkielämykset voivat ilmentyä muun muassa kuuden roolin kautta, jotka vastaavat kuluttajan arjessa eri tarpeisiin. Kuluttajan arki sisältää siis useita tarpeita ja niihin ratkaisun antaessaan voi tilanne aiheuttaa arkielämyksen kuluttajalle. Näiden tarpeiden ja arkielämysten ominaispiirteiden tiedostaminen

 
 
bottom of page